Aan de slag met UX/UI!

LOM post 03112022 2In onze vorige blogs heb je kunnen lezen wat UX/UI is, en waarom je aandacht móet besteden aan het verbeteren van de UX/UI van je softwarepakket, bedrijfskritische processen of SaaS-oplossing. Doe je de komende jaren namelijk niks met UX/UI, dan kun je uiteindelijk te maken krijgen met dalende omzetcijfers.

Als IT-bedrijf wil je daarom echt wel aan de slag met UX/UI, maar je worstelt met tijd, resources en andere zaken.

De obstakels waardoor je (nog) niet begint aan UX/UI

Je vindt het lastig om ontwikkelingen in UX/UI bij te houden

Ben je CEOwner van een bedrijf, dan ben je bezig met dingen die je onmiddellijke aandacht vragen binnen jouw organisatie. Welke koers je bedrijf moet varen, hoe je klanten binnenhaalt en hoe je ze houdt. Eigenlijk heb je geen tijd om jezelf in te lezen als het gaat om nieuwe trends in UX/UI. Het bijhouden van ontwikkelingen is daarom lastig. Maar door het ontbreken van actuele kennis en ervaring, is je softwarepakket niet gebruiksvriendelijk genoeg meer. Dat merk je aan ontevreden klanten die veel moeten vragen, of je salesteam dat het steeds moeilijker vindt om een oud pakket te verkopen.

Je hebt geen tijd want er spelen andere zaken

Ben je IT-manager, dan zorg je ervoor dat lopende ontwikkelprocessen onder controle zijn, maar tegelijkertijd ben je binnen het bedrijf ook bezig met tijdelijke (grote of kleine) projecten waar je je aandacht op moet richten. Bijvoorbeeld de eindeloze stroom van klantverzoeken verwerken of een verhuizing naar een andere hostingpartij. Je wilt iets doen met UX/UI, maar er liggen op dit moment andere zaken op je bordje. Ook je teamleden hebben - net als jij - volle agenda’s, en je krijgt de koppen niet bij elkaar om een start te maken met UX/UI.

Je software is te complex

Je bedrijf levert softwarepakketten aan het MKB. Ooit ben je begonnen met een klein team developers, en heb je je softwarepakket jarenlang kunnen doorontwikkelen en uitbouwen tot een volwassen product dat staat als een huis. Door de ervaring die je hebt met je klanten, heb je de applicatie technisch helemaal kunnen inrichten op de doelgroep. Je wilt met UX/UI je software graag naar het volgende level tillen. Maar waar begin je met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van zo’n groot en complex pakket?

Gebrek aan budget

De omzet van je bedrijf is dit jaar een tegenvaller. Je bent druk bezig met de begrotingen voor het komende jaar, maar hoe je het ook wendt of keert, je ziet geen kans om serieus budget vrij te maken voor UX/UI. Het geld gaat naar werving van nieuwe medewerkers of extra functionaliteiten die je klanten op hun wensenlijstje hebben staan.

Geen deadlines missen

Als product owner ben je continu bezig om je softwarepakket aan te laten sluiten op het groeiende aantal wensen en behoeften van gebruikers. Dat UX/UI-design van belang is in dit proces, begrijp je heel erg goed. Maar je wilt met de optimalisering van UX/UI geen andere processen (en deadlines) die nu goed lopen, in gevaar brengen. Daarbij worstel je al met een tekort aan IT-medewerkers.

Je kan het (deels) ook zelf

Je hebt een getalenteerd team in huis dat over UX/UI kan nadenken. Je hebt zelf ook ideeën, maar ergens voel je dat het niet boven een bepaald niveau uit gaat komen met de UX/UI van je software.

Less or More helpt je met je complete UX/UI-groeiproces

Wij begrijpen wat je weerhoudt om te beginnen. We weten welke drempels bedrijven ervaren, omdat wij al jaren werken met leveranciers van grote softwarepakketten, en bedrijven die hun interne bedrijfskritische software ontwikkelen.

Wij delen onze kennis

Geen tijd of geen kennis? Je kunt het UX/UI-proces - of een deel ervan - aan ons uitbesteden. Wij zijn creatieve en communicatieve UX/UI-specialisten en sterk in grote, maar ook complexe softwarepakketten. Less or More is een club van echte vakidioten, die altijd up-to-date zijn. Kennis bijhouden gaat diep en vanzelf. Omdat wij veel verschillende klanten hebben met ingewikkelde softwarepakketten, ligt onze kracht júist in complexiteit, en weten we ook hoe we verschillende processen kunnen stroomlijnen en hoe we projecten moeten organiseren. Je kunt ons inzetten als compleet UX/UI-designteam, en we kunnen je helpen met het samenstellen van je eigen team. Zodat je straks zelf op eigen benen kunt staan.

Heldere begrotingen en efficiënte aanpak

We werken graag zo efficiënt mogelijk. Voordat we gaan ontwerpen, analyseren we eerst de huidige situatie. In een aantal workshops brengen we bedrijfsdoelen, klant-/gebruikersprofielen, ‘laaghangend fruit’ en de grootste knelpunten en kansen voor jouw organisatie in kaart. Zo krijgen we samen een goed beeld van de potentie van je bedrijf en de software, en stellen we duidelijke doelen: gaan we bijvoorbeeld aan de slag met het minimaliseren van de onboarding-doorlooptijd, of geven we sales een boost door de software aantrekkelijker en moderner te maken? Als we het hele traject zoals de scope, de doelen en de begrotingen helder hebben, kunnen we starten met ontwerpen!

Heb je behoefte aan een verkennend gesprek over het optimaliseren van UX/UI voor jouw software? Wil je meer inzicht in hoe je zo’n traject kunt aanpakken als het gaat om begrotingen, planningen en de inzet van UX/UI-designers? Neem contact met ons op, en we zorgen dat de koffie (of thee) voor je klaarstaat.