UX/UI waar te starten?


In ons laatste blog werd al duidelijk waar bedrijven tegenaan lopen, wanneer ze willen beginnen met UX/UI. En het dan maar uitstellen. 

En daar loert het gevaar. Want van uitstel komt vaak afstel. Dat is geen goed nieuws voor de toekomstbestendigheid van je bedrijf.

Toch wil je wel. Maar je worstelt.

Want met het runnen van een softwarebedrijf heb je al meer dan genoeg op je bord. Je bent de sturende kracht binnen je organisatie. Je doel is de missie en visie van je bedrijf waarmaken, en je bent volop bezig met strategische beslissingen op alle niveaus. Waarbij je ook nog met een arendsoog de continuïteit van je bedrijf in de gaten houdt: komen er voldoende klanten binnen? Kunnen die nieuwe (en bestaande) klanten snel en goed overweg met je softwarepakket? 

Dan is er opeens die opmerking tijdens een teammeeting. Je product owner vraagt zich openlijk af of het softwarepakket nog steeds perfect aansluit bij de gebruikers. Of het pakket een goede UX/UI heeft. Je hebt van veel dingen verstand maar je bent helaas geen UX/UI-specialist. Eigenlijk zou je je moeten inlezen als het gaat om nieuwe trends in UX/UI. Helaas, die tijd heb je niet. Het bijhouden van ontwikkelingen is daarom lastig. Maar een gebrek aan actuele kennis en ervaring over UX/UI binnen je bedrijf, zou kunnen betekenen dat je softwarepakket inderdaad niet gebruiksvriendelijk genoeg meer is. Terwijl er ondertussen veel geld naar ontwikkelkosten gaat.

Dan komen er ook geluiden vanuit andere teams. Het onboarden van nieuwe klanten schijnt gigantisch veel tijd te kosten (‘maandenlang’, hoor je) en de feedback vanuit je salesmensen bevestigt een groeiend probleem: ze merken dat het steeds moeilijker wordt om een softwarepakket te verkopen dat ouderwets overkomt, en niet meer van deze tijd lijkt te zijn.

Je product owner en jij zijn het erover eens: er moet gekeken worden naar verbetering van de UX/UI van je softwarepakket. Alleen, vraagt hij, hoe gaan we dat allemaal inplannen dan? Het mag niet zoveel tijd kosten dat de lopende planning en deadlines in gevaar komen. Waarbij hij je ook nog even herinnert aan het developerstekort in het ontwikkelteam, en getalenteerde collega's die weggekaapt worden door concurrenten.

 Yes. We feel you.

Ook organisaties die hun eigen bedrijfskritische software ontwikkelen, zoals automerk BMW bijvoorbeeld, kunnen tegen problemen aanlopen. 

Als verantwoordelijke van zo’n organisatie ben je samen met het ontwikkelteam continu bezig met het verbeteren van deze bedrijfskritische processen, of onderdelen daarvan. Zodat deze processen zo efficiënt mogelijk verlopen, met als blinkend resultaat: minder kosten, betere marges en een hogere omzet. Maar dan merk je dat het resultaat van jullie inspanningen niet altijd meer aansluit op de praktijk. Werknemers werken niet lekker met de nieuwe software, waardoor alles steeds weer terug moet naar het ontwikkelteam. Wat ontzettend veel tijd kost.

 Je overlegt met je IT-manager hoe het anders kan. Jullie moeten af van dat gepingpong met het ontwikkelteam, dat het proces akelig stroperig maakt. Dan is het belangrijk dat de software blijft aansluiten op het groeiende aantal wensen van verschillende afdelingen, medewerkers, klanten en leveranciers. Werken aan een goede UX/UI dus, met een gestroomlijnd ontwikkelproces waarbij ook de medewerkers als gebruikers betrokken worden. Dat scheelt heel wat iteraties. En vergroot de kans dat de gehele organisatie de software snel en moeiteloos adopteert. Ook nieuwe medewerkers, die dan vlot ingewerkt kunnen worden. 

De IT-manager ziet in gedachten al gaten vallen in zijn stampvolle agenda. Maar dan twijfelt hij, kost dit proces niet veel te veel tijd? En komen bestaande deadlines dan niet in gevaar?

Less or More helpt je jouw doelen te behalen

Wij begrijpen je behoeften en uitdagingen. We weten tegen welke obstakels organisaties aanlopen, omdat wij al jaren werken met bedrijven die hun eigen software ontwikkelen. Voor intern gebruik of voor klanten. 

Less or More geeft je het vertrouwen in een helder traject met duidelijk zicht op het einddoel. Zodat je nu al weet dat je het gaat halen.

Dat doen we met:

            1. Het in kaart brengen van de behoeften van je gebruikers en jouw wensen/eisen
            2. Het uittekenen van het ontwerptraject
            3. Het ontwerpen van mooie, functionele software waar gebruikers makkelijk mee werken
            4. Software maken die in een keer goed is door validatie van iedere stap in het ontwerpproces
            5. Meedenken met jouw organisatie en processen optimaliseren
            6. Het behalen van je doel: software met een strak design en een ultieme gebruikerservaring

Kortom, wij helpen je met een inzichtelijk, concreet en haalbaar plan. Ook voor jouw organisatie.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan nu contact met ons op.