Waarom UX & UI?

Blogpost DNAIn onze blog “Wat is UX/UI?” heb je kunnen lezen waar UX/UI precies voor staat en wat het is, namelijk: de killercombinatie van beauty en brains die software succesvol en toekomstbestendig maakt.

Misschien denk je nu: onze software doet ’t al jaren prima. Je ontwikkelt tenslotte continu door, met extra functionaliteiten als dat nodig is. Je hoort geen klachten van gebruikers. Je vindt wel dat je pakket er beter uit zou kunnen zien, maar dat is op dit moment geen prioriteit voor je bedrijf.

Dat je pakket functioneel is, vind je nu het belangrijkst. Maar straks is ‘alleen functioneel’ niet meer genoeg. Want gebruikers van je interne bedrijfssoftware of klanten die jouw applicatie gebruiken, zijn nét consumenten. Ze zijn gewend dat gelikte apps als Spotify of Netflix hen razendsnel op hun wenken bedienen. Ze verwachten - nee, eisen zelfs - dat ook jouw software prettig en intuïtief werkt.

Software zonder goede UX/UI oogt en werkt niet lekker. Bedrijven met verouderde softwarepakketten hebben hier nog wel eens last van. Het ziet er niet goed uit, maar het werkt. Is er dan een probleem? Wij denken van wel.

Een voorbeeld

Stel, jouw bedrijf levert een softwarepakket aan notariskantoren. Je bent 20 jaar geleden klein begonnen met een clubje programmeurs. Inmiddels is je applicatie behoorlijk gegroeid, en uitgebreid. Het is een doordacht systeem geworden dat jouw klanten breed ondersteunt in hun vakgebied. Toch merk je dat je zo nu en dan wat opmerkingen krijgt over de gebruiksvriendelijkheid, vooral van nieuwe klanten.

Als klanten zich steeds meer bewust zijn van de kloof tussen hun consumentenervaring met software én hun ervaring als professional met jouw pakket, loop je het gevaar dat ze ontevreden worden. Want ze verliezen tijd aan gezoek, gepuzzel en obstakels. En ze moeten ook nog veel bellen met de klantenservice.

Een ander voorbeeld

Je ontwikkelt software voor je eigen bedrijf. Een applicatie die de bedrijfskritische processen binnen jouw eigen bedrijf ondersteunt. Ook deze applicatie wordt door je eigen team ontwikkeld – of extern –, blijft groeien, maar sluit niet volledig aan op de praktijk, en werkt niet prettig. Medewerkers ondervinden vertragingen in bijvoorbeeld het aanleveren van rapportages. En onboarding schijnt steeds langer te duren, omdat nieuwe medewerkers jouw complex geworden software niet een-twee-drie meer aanvoelen.

De UX/UI-ontwikkelingen zijn al lang begonnen

Door de grote bekende apps, weet je dat alle grote bedrijven (Google, Amazon, Netflix, Apple) continu bezig zijn met UX/UI. Klanten of werknemers die jouw software gebruiken, merken echt wel een verschil tussen wat ze thuis doen met hun mobiele apps en hoe het er op hun werk aan toegaat. Ook het MKB en de bedrijven die zich op hun eigen processen richten, zien het belang in van goede UX/UI.

Of je direct merkt dat je iets moet doen met UX/UI? Gebruikers zijn heel inventief en weten gebreken in de gebruiksvriendelijkheid van jouw software te omzeilen. Als ze te veel moeten klikken in je app, of niet weten waar ze zitten, gaan ze óm het systeem heen werken in plaats van dat deze werkprocessen binnen je softwarepakket blijven. Bijvoorbeeld: een Excel-document exporteren, dit naar een collega sturen, die voegt er handmatig iets aan toe, waarna het weer terug het systeem ingaat. Gebruikers lossen op wat jouw systeem niet kan, door het creëren van workarounds. Dit krijg je misschien niet direct terug in de feedback van je klanten of collega’s, maar dit tijdverlies kost je op termijn klanten én geld. En ook werkplezier, want klanten en werknemers moeten veel te veel nadenken. Terwijl UX/UI vooral is: je software zo vormgeven dat gebruikers er intuïtief mee aan de slag kunnen en zo min mogelijk hoeven na te denken.

“Don’t make me think”

(Quote van Steve Krug, information architect / user experience professional)

Wat goede UX/UI je oplevert 

Je software komt optimaal uit de verf

Met een goede UX/UI gaan werknemers en klanten van je software houden, en niet alleen omdat het mooi is om te zien. Een helder ontwerp zorgt er ook voor dat gebruikers alle functionaliteiten van je applicatie weten te vinden, minder fouten maken en hun werk sneller kunnen doen. En dus de waarde van je software voelen en ervaren. Met UX/UI wordt de volle kracht van je software benut, waardoor deze perfect aansluit op de wensen en behoeften van gebruikers.

Voorsprong met software die zichzelf verkoopt door UX/UI

Met een softwarepakket dat er goed uitziet, kom je meteen binnen bij je toekomstige klant. Een aantrekkelijke interface geeft direct een positieve indruk over het functioneren van je softwarepakket. In ons vorige blog “Wat is UX/UI?” vertelden we het al: als een applicatie er goed uitziet, geloven mensen ook dat hij goed werkt. Met een strak ontwerp sta je dus direct 1-0 voor in je sales pitch.

Sneller trainen en onboarden

Met software die zo begrijpbaar mogelijk is, hebben nieuwe gebruikers minder training nodig. Met goede UX/UI kost onboarding minder tijd, en kunnen nieuwe klanten of medewerkers sneller (en enthousiaster) aansluiten bij het bedrijf.    

Efficiënt UX/UI-ontwikkelproces

Voordat we een goede UX/UI gaan ontwikkelen voor je software, gaan we eerst door het concept van je applicatie heen. Stap-voor-stap testen we alle onderdelen. We starten pas met ontwikkelen nadat elk onderdeel door jou is goedgekeurd. Dat scheelt veel overleg en rework. Zo blijft er genoeg tijd en budget over om het ontwikkelteam continu aan nieuwe functionaliteiten te laten werken.

Van drukke klantenservice naar besparing

Een gebruiksvriendelijke applicatie betekent dat gebruikers makkelijk en intuïtief door je software heengaan en minder vragen hebben. Geen overkokende klantenservice dus, die tijd en geld van je bedrijf opslokt. Maar een goed ontwerp dat wel tot 50% besparing kan opleveren.

Tevreden én trouwe klanten

UX/UI richt zich volledig op de behoeften en wensen van gebruikers en laat softwareprocessen hier volledig op aansluiten. Met gebruiksvriendelijke software en een goed ontwerp, zorg je voor tevreden klanten - en medewerkers - die nooit meer bij je weg willen.

Wees de concurrentie voor met UX/UI

Met een goede UX/UI blijf je vooroplopen met je software. Want gebruikers verwachten steeds meer, waar jij op inspeelt met software die lekker werkt en er ook nog eens mooi uitziet. Heb je al een goede technische basis staan, dan voegen wij de optimale gebruikerservaring toe.

Is UX/UI belangrijk voor jouw softwarepakket of jouw bedrijf?

Wij denken van wel. Wat betekent UX/UI dan precies voor jouw bedrijf? Dat vertellen we je graag. Maak nu een afspraak met ons en geniet straks van een presentatie, die helemaal is toegespitst op jouw bedrijf en business. Met alle informatie die je kunt gebruiken om een serieuze stap te maken met UX/UI.